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20. Februar 2018: Von Lukas H. an Mark Juhrig Bewertung: +1.00 [1]

Hier wird aber der uralte Centurion 1.7 (TAE 125-01) rangezogen.

Betrachten wir den CD-135 (TAE 125-02-99) / CD-155 (TAE 125-02-114) in der aktuellen Ausführung (V2) wird von einer TBO oder (!) TBR nach 2100h (oder 12 Jahren) gesprochen.

TAE 125-02-99 – Version 02, or later approved Versions (see remarks for engine version identification):
The entire aircraft engine TAE 125-02-99 has a proved TBR / TBO of 2100 flight hours or 12 years, whichever occurs first. For safety reasons it is strongly recommended to replace or overhaul the entire aircraft engine after 2100 flight hours or after 12 years, whichever occurs first. Parts with a different life time are listed in the table under “Remarks”.

Quelle: Service Bulletin TM TAE 125-0001 Rev. 19 Lifetime 170907
https://www.tmg-service.de/doc-download/manuals/TM_TAE_125-0001_Rev-19-Lifetime.pdf

Für den TAE-02 in Version 1 gelten analog zu dem obigen 1200h bzw. 1500h.

20. Februar 2018: Von Lutz D. an Lukas H.

Denke auch, stand heute ist das nicht mehr im AMM?

20. Februar 2018: Von Mark Juhrig an Lutz D. Bewertung: +1.00 [1]

Hallo Lutz,

das ist durchaus möglich. Zittiert habe ich das AMM vom TAE 125-01, Doc. No.: AMM-60-01, Issue 2 Revision 2. Der TAE 125-01 ist der 1.7 Liter-Motor.

Für den 2.0 Liter Motor steht folgendes imm AMM (issue 2):

4 AIRWORTHINESS LIMITATIONS
4.1 ENGINE LIFE LIMIT
The entire engine CENTURION 2.0/2.0 S as defined by the Type
Design Definition ref. TDD-02-02, issue 1 or later approved
revisions has a specific life limit according to service bulletin TM
TAE 125-0001. This limit calls for replacement of the entire
engine. No overhauls are allowed to the core engine. No repairs
outside the published ICA´s allowed to the engine.
4.2 MANDATORY MAINTENANCE ACTIONS
Mandatory maintenance actions of the engine are listed in
Chapter 02-OM-05-02 of the current Operation and Maintenance
Manual OM-02-02.

Im TM_TAE_125-0001_Rev-19-Lifetime steht:

2100 hours / 12 Years

bzw.

1200 hours / 12 Year

je nach Motorvariante (99 kW bzw. 114 kW).

Dennoch steht im AMM:"has a specific life limit according to"

Ergo: den Motor kann man nicht ohne weiteres on-condition betreiben. Es sei denn es gibt ein neues AMM ohne ENGINE LIFE LIMIT im Kapitel AIRWORTHINESS LIMITATIONS (was durchaus der Fall sein kann).

Viele Grüße

Mark

20. Februar 2018: Von Lutz D. an Mark Juhrig

Danke!


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