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15. Oktober 2014: Von RotorHead an Lutz D.
Wenn in LuftVO oder auch SERA steht, dass man sich bei IFR an die entsprechenden Regeln zu halten hat, dann sind damit diese Regeln der ICAO in geltendes Recht eingeführt. Zu den Regeln gehört auch, wie unter IFR ein Approach zu fliegen ist: entweder per veröffetlichtem Verfahren oder visual.
15. Oktober 2014: Von Philipp Tiemann an RotorHead
Zu den Regeln gehört auch, wie unter IFR ein Approach zu fliegen ist: entweder per veröffetlichtem Verfahren oder visual.

Quelle?

Ich meine jetzt nicht irgendeine deutsche (=verdoktrinierte) Rechtsquelle, sondern eine internationale, sprich ICAO.

Der Abschnitt "Instrument Flight Rules" der Rules of the Air ist insgesamt sage und schreibe eine Seite lang; mehr wird dazu nicht geregelt. Mehr gibt es dazu also auch im unkontrollierten Luftraum zunächst einmal nicht zu beachten.

Da aber wohl einige hier nicht willens sind, sich das mal näher vorzunehmen, hier der gesamte Abschnitt:

SERA.5015 Instrument flight rules (IFR) — Rules applicable to all IFR flights

(a) Aircraft equipment

Aircraft shall be equipped with suitable instruments and with navigation equipment appropriate to the route to be flown and in accordance with the applicable air operations legislation.

(b) Minimum levels

Except when necessary for take-off or landing, or except when specifically authorised by the competent authority, an IFR flight shall be flown at a level which is not below the minimum flight altitude established by the State whose territory is overflown, or, where no such minimum flight altitude has been established:

(1) over high terrain or in mountainous areas, at a level which is at least 600 m (2 000 ft) above the highest obstacle located within 8 km of the estimated position of the aircraft;

(2) elsewhere than as specified in (1), at a level which is at least 300 m (1 000 ft) above the highest obstacle located within 8 km of the estimated position of the aircraft.

(c) Change from IFR flight to VFR flight

(1) An aircraft electing to change the conduct of its flight from compliance with the instrument flight rules to compliance with the visual flight rules shall notify the appropriate air traffic services unit specifically that the IFR flight is cancelled and communicate thereto the changes to be made to its current flight plan.

(2) When an aircraft operating under the instrument flight rules is flown in or encounters visual meteorological conditions it shall not cancel its IFR flight unless it is anticipated, and intended, that the flight will be continued for a reasonable period of time in uninterrupted visual meteorological conditions.

SERA.5020 IFR — Rules applicable to IFR flights within controlled airspace

(a) IFR flights shall comply with the provisions of Section 8 when operated in controlled airspace.

(b) An IFR flight operating in cruising flight in controlled airspace shall be flown at a cruising level, or, if authorised by ATS unit to employ cruise climb techniques, between two levels or above a level, selected from the table of cruising levels in Appendix 3, except that the correlation of levels to track prescribed therein shall not apply whenever otherwise indicated in air traffic control clearances or specified by the competent authority in aeronautical information publications.

SERA.5025 IFR — Rules Applicable to IFR flights outside controlled airspace

(a) Cruising levels

An IFR flight operating in level cruising flight outside of controlled airspace shall be flown at a cruising level appropriate to its track as specified in the table of cruising levels in Appendix 3, except when otherwise specified by the competent authority for flight at or below 900 m (3 000 ft) above mean sea level.

(b) Communications

An IFR flight operating outside controlled airspace but within or into areas, or along routes, designated by the competent authority in accordance with SERA.4001(b)(3) or (4) shall maintain an air-ground voice communication watch on the appropriate communication channel and establish two-way communication, as necessary, with the air traffic services unit providing flight information service.

(c) Position reports

An IFR flight operating outside controlled airspace and required by the competent authority to maintain an air-ground voice communication watch on the appropriate communication channel and establish two-way communication, as necessary, with the air traffic services unit providing flight information service, shall report position, as specified in SERA.8025 for controlled flights.
15. Oktober 2014: Von RotorHead an Philipp Tiemann
Die Instrumentenflugregeln, die verbindlich (siehe z.B. von LuftVO bzw. SERA) von der ICAO festgelegt sind, sind in ICAO Doc. 8168 "Aircraft Operations Volume I Flight Procedures" veröffentlicht. Es hat weit über 300 Seiten. - Sollte jedem IR-rated Pilot bekannt sein, zumindest aber die Regeln...
15. Oktober 2014: Von RotorHead an RotorHead
Noch ein Hinweis zur SERA: für VFR gelten sowohl in G über 3000 ft MSL bzw. 1000 ft AGL als auch in E unter FL100 bzw. 10000 ft MSL andere Wetterminima.
15. Oktober 2014: Von Philipp Tiemann an RotorHead
Ich geb's auf. In PANS-OPS Vol. 1 steht dazu übrigens nichts Einschränkendes drin.
15. Oktober 2014: Von RotorHead an Philipp Tiemann
Ein ganz kurzer Auszug aus PANS-OPS

"Section 4

ARRIVAL AND APPROACH PROCEDURES

Chapter 1

GENERAL CRITERIA FOR ARRIVAL AND APPROACH PROCEDURES

1.1 INTRODUCTION


This chapter explains:

...

b) the procedures to be followed and the limitations to be observed in order to achieve an acceptable level of safety in the conduct of instrument approach procedures.
"


Die "procedures to be followed" und "limitations to be observed" sind keine Option, sondern Pflicht.

Traurig, dass man das überhaupt schreiben muss.
15. Oktober 2014: Von Lutz D. an RotorHead
Rotorhead, sorry, aber das kann nach 300 Beiträgen hier wirklich keiner mehr ernst nehmen. PANS-Ops verbindlich für Piloten...ich bin schon auf den Quatsch weiter oben, 'SERA erklärt ICAO für verbindlich' nicht mehr eingegangen, weil jeder, der den Text kennt, sofort selbst lesen kann, dass das einfach unzutreffend ist.
15. Oktober 2014: Von Markus Doerr an Lutz D.
Sind doch schon 427, nicht 300
16. Oktober 2014: Von RotorHead an Lutz D.
SER.2005 verlangt die u.a. die Einhaltung der Instrumentenflugregeln. Diese Regeln sind bei ICAO-Mitgliedsstaaten von der ICAO vorgegeben. Ausnahmen sind in der AIP veröffentlicht.

Man kann den Gesetztgebern vielleicht anraten, für Ignoranten, die bei ihrer IR-Ausbildung gepennt haben, die exakte Quelle der Instrumentenflugregeln zu präzisieren. - Oder man sorgt dafür, dass nur solche Piloten nach IFR fliegen, die auch bereit sind, diese IFR einzuhalten.
16. Oktober 2014: Von Lutz D. an RotorHead
Das ist (nicht nur rechtssystematisch) eine völlige Fehlinterpretation. SERA.2005 bezieht sich einzig auf die flight rules VFR/IFR, die weiter unten in SERA aufgeführt werden.

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