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31. Dezember 2020: Von thomas _koch an Wolfgang Schütz Bewertung: +2.00 [2]

Der "impossible turn" war lange Zeit ein absolutes no-no.

2018 hat die FAA überraschend ihre Meinung geändert und dieses Advisory Circular veröffentlicht, welches sich an die Fluglehrer richtet:

https://www.faa.gov/documentLibrary/media/Advisory_Circular/AC_61-83J.pdf

Zitat:

"A.11.4

Return to Field/Engine Failure on Takeoff.

Flight instructors should demonstrate and teach trainees when and how to make a safe 180-degree turnback to the field after an engine failure. Instructors should also train pilots of single-engine airplanes not to make an emergency 180-degree turnback to the field after a failure unless altitude, best glide requirements, and pilot skill allow for a safe return. This emergency procedure training should occur at a safe altitude and should only be taught as a simulated engine-out exercise. A critical part of conducting this training is for the flight instructor to be fully aware of the need for diligence, the need to perform this maneuver properly, and the need to avoid any potential for an accelerated stall in the turn. The flight instructor should demonstrate the proper use of pitch and bank control to reduce load factor and lower the stall speed during the turn. After completing this demonstration, the flight instructor should allow the trainee to practice this procedure under the flight instructor's supervision. Flight instructors should also teach the typical altitude loss for the given make and model flown during a 180-degree turn, while also teaching the pilot how to make a safe, coordinated turn with a sufficient bank. These elements should give the pilot the ability to determine quickly whether a turnback will have a successful outcome. During the before-takeoff check, the expected loss of altitude in a turnback, plus a sufficient safety factor, should be briefed and related to the altitude at which this maneuver can be conducted safely. In addition, the effect of existing winds on the preferred direction and the viability of a turnback should be considered as part of the briefing."

Ich habe dies vor einigen Jahren mal in einem SEP-Simulator geübt und mir danach ein Gate von 1000' gesetzt.

31. Dezember 2020: Von Guido Frey an thomas _koch

Ich empfehle hierzu das Video der EAA:

https://eaa.org/Videos/Webinars/Loss-of-Control-and-Emergencies/6193816644001

Demnach ist der Erfolg eines 180 Degree Turnback sehr von der Leistungscharakteristik des geflogenen Flugzeuges und der Landebahnlänge des Abflugplatzes abhängig...

31. Dezember 2020: Von Willi Fundermann an Guido Frey Bewertung: +4.00 [4]
Endlich mal ein neues Thema, das hier noch nie diskutiert wurde.

Ich wünsche jedenfalls allen einen guten Rutsch und alles Gute für das Neue Jahr, vor allem Gesundheit und Glück!
31. Dezember 2020: Von Erik Sünder an thomas _koch
Bei 1000ft ist es ja aber keine Umkehrkurve mehr.
Hatte noch keine Flieger bzw. Platz, wo ich in 1000ft noch in der Startbahnverlängerung war.

Bei 1000ft kann man ja fast schon eine verkürzte Platzrunde fliegen.
(Ok, je nach Flugzeugtyp).

Guten Rutsch.

Gruß Erik
31. Dezember 2020: Von Wolff E. an Erik Sünder Bewertung: +5.00 [5]
nneeeiiinnn!!! Bitte nicht schon wieder...

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