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Luftrecht und Behörden | EASA FCL - SEP RENEWAL jetzt ohne Training?  
31. Januar 2022: Von Sebastian Thoma 

Frage zum Thema SEP RENEWAL:

Folgender Fall: Verkehrspilot ATPL(A) möchte seit 8 Jahren verfallenes SEP PIC Rating erneuern. Bislang stand in der FCL.740(b)(1), dass das nur innerhalb einer ATO funktioniert. Ein Flug um den Schulungsaufwand einzustufen, dann Ausbildung und am Ende eine Prüfung:


Paragraph (b)(1) of FCL.740 determines that if a class or type rating has lapsed, the applicant shall take refresher training at an ATO. The objective of the training is to reach the level of proficiency necessary to safely operate the relevant type or class of aircraft. The amount of refresher training needed should be determined on a case-by-case basis by the ATO, taking into account the following factors:

[...]

(b) Once the ATO has determined the needs of the applicant, it should develop an individual training programme that should be based on the initial training for the issue of the rating and focus on the aspects where the applicant has shown the greatest needs.

(c) After successful completion of the training, the ATO should give a certificate, or other documental evidence that the training has been successfully achieved to the applicant, to be submitted to the competent authority when applying for the renewal. The certificate or documental evidence needs to contain a description of the training programme.


Ist es korrekt, dass dieser o.g. Paragraph in der aktuellen Fassung der 1178 entfällt?! Also reicht ein Training auf dem eigenen Flugzeug mit FI oder gar ein Prüfungsflug ohne Training? Dort steht nämlich jetzt folgendes, ohne weitere Einschränkungen:


FCL.740 Validity and renewal of class and type ratings

[...]


(b) Renewal. If a class or type rating has expired, the applicant shall:


(1) take refresher training at an ATO, when necessary to reach the level of proficiency necessary to safely operate the relevant class or type of aircraft; and


(2) pass a proficiency check in accordance with Appendix 9 to this Part.

Danke für die Auskunft!

31. Januar 2022: Von Alfred Obermaier an Sebastian Thoma
Hi, ich hatte letztes Jahr Ähnliches und konnte dem ATPL Inhaber sein SEP Rating sehr schnell revitalisieren. Bitte pm aufmachen oder pm an mich.
Danke
31. Januar 2022: Von Tobias Schnell an Sebastian Thoma Bewertung: +3.00 [3]

Ich weiß nicht wo Du diesen Auszug aus FCL.740 her hast!? Aktuell steht da in jedem Fall folgendes:

(b) Renewal
For the renewal of a class or type rating, applicants shall comply with all of the following:
(1) in order to determine whether refresher training is necessary for the applicant to reach
the level of proficiency to safely operate the aircraft, they shall undergo an assessment
at one of the following:
(i) at an ATO;
(ii) at a DTO or at an ATO, if the expired rating concerned a non-high-performance
single-engine piston class rating [...]
(iii) at a DTO, at an ATO or with an instructor, if the rating expired no more than 3 years
ago and the rating concerned a non-high-performance single-engine piston class
rating [...]

Das heißt, dass in dem genannten Fall (Rating > 3 Jahre abgelaufen) eine ATO oder DTO involviert werden muss. Diese kann dann auf Basis der Flugerfahrung und des assessments (das m.E. nicht mal zwingend einen Flug beinhalten muss - aber sinnvoll wäre es wohl schon) allerdings sehr wohl zu dem Ergebnis kommen, dass kein refresher training nötig ist.

31. Januar 2022: Von Sebastian Thoma an Tobias Schnell Bewertung: +1.00 [1]

Ich habs auch grad nochmal gecheckt. Die Formulierung war in der ganz ursprünglichen 1178. Bin vor lauter durchklicken wohl durcheinandergekommen was das aktuellste war. Damit hat sich das erledigt. Danke!

31. Januar 2022: Von Patrick Lienhart an Sebastian Thoma
Ist auch mit ATO kein großer Akt. Fliegen. Check. Fertig.

5 Beiträge Seite 1 von 1

 

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