FCL 135.A (b) ist wohl etwas unglücklich formuliert:
In order to extend the privileges to another variant within a class, the pilot shall either undergo
differences training or do familiarisation. The differences training shall be entered in the pilot’s
logbook or in an equivalent record and shall be signed by the instructor. When extending the
privileges for an SEP aeroplane class to a variant with another type of engine referred to in
Article 2, point (8c), the differences training shall consist of dual flight instruction and
theoretical knowledge instruction which shall include, with regard to that other type of engine
and related aircraft systems, at least all of the following subjects:
(1) Operational procedures;
(2) Flight performance and planning;
(3) Aircraft general knowledge.
Artikel 2 (8c) bezieht sich auf den Wechsel auf elektrische oder hybride Antriebe.
Der markierte Bereich bezieht sich letzlich auf die identischen Bedingungen wie in FCL 710 dargestellt. So wurde mir das von mehteren FI's und FE's bestätigt. Ich kann aber gerne mal in der Hamburger Behörde nachfragen. Da habe ich den kurzen Dienstweg.
In FCL 710 ist besonders Punkt (de) interessant:
Point FCL.710(d) shall not apply in the case of variants within the TMG class rating and variants
within the SEP class rating that have the same type of engine referred to in Article 2, point (8c),
of this Regulation.
Quelle: EASA Easy Access Rules for Aircrew aus Dezember 2024.