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29. Dezember 2021: Von Wolfgang Lamminger an Dominic L_________ Bewertung: +3.00 [3]

auch hierzu hilft ein Blick in das PPL/IR Europe PBN Manual (hier: S. 166)

  • ...
  • Under ICAO, the WGS84 datum is widely used as the standard for
    lateral navigation. There is no corresponding standard datum for
    Mean Sea Level in vertical navigation. Aviation charts and procedure
    designs tend to be based on a local MSL datum
  • Using barometric altimetry, these variations in MSL datum are not
    observable to the pilot, because QNH is always referenced to the
    local MSL datum used for charts and procedures
  • Although modern aviation GPS receivers can display an altitude
    derived from GPS position data and referenced to EGM96 Mean
    Sea Level, this can vary significantly from the local MSL datum
    --> Thus, all enroute and terminal IFR vertical navigation
    uses barometric altimetry, not GPS altimetry

    Example, from the Garmin GNS530W Pilot’s Guide

  • Terrain warning systems also use Radar and GPS altitude inputs to
    avoid depending on the manual setting of QNH
29. Dezember 2021: Von Dominic L_________ an Wolfgang Lamminger

Man würde meinen, dass diese lokalen Gegebenheiten im LPV-Approach bereits berücksichtigt sind und daher dieser lokale Offset auch in die GPS-Höhe eingearbeitet werden könnte - wird halt nur offenbar nicht gemacht. Aber gut, so nah am Boden zählt auch jede kleine Abweichung. Da kann man auch gleich mit leicht erhöhtem Minimum fliegen mit dem gleichen Effekt.

30. Dezember 2021: Von Uwe Kaffka an Dominic L_________

RWY 05/23

RNP APCH (APV/SBAS) DOWN TO LPV MINIMUM SUSPENDED.

Letztlich ist ja nicht der LPV Anflug suspended sondern nur das LPV Minima, oder?


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