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Engagierter Journalismus aus Sicht des eigenen Cockpits
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13. November 2018: Von Achim H. an Norbert S.

The aircraft took off from Milan-Linate (LIN) for a flight to Köln (CGN). Icing conditions existed. Fifteen minutes after takeoff, while climbing through FL147 in IAS hold mode (constant speed set at 133 kts) the aircraft rolled left and right. The plane rolled 41 degrees right, 100 degrees left, 105 degrees right and 135 degrees left. During pull up three anomalous pitch trim movements set the elevator to pitch down, preventing recovery. The ATR crashed nose down into a 700 m high mountain following an uncontrolled descent.

Die ATR ist sehr vergleichbar mit der TBM. Identisches Flügelprofil, ähnliche Leistung, Flughöhen, Enteisung. Eine der POH-Maßnahmen bei Einflug in severe icing ist AP Off. Außerdem ist die climb speed in icing bei der TBM mittlerweile 160 KIAS, 133 bei der ATR war zu langsam, die minimum icing speed ist dort 165 KIAS. Es gab seitdem Änderungen an der ATR selbst und vor allem beim Training.


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