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Luftrecht und Behörden | EASA/IR pausieren und (ggf. auf Basis US CPL/IR) wieder reaktiveren??  
2. Oktober 2023 21:00 Uhr: Von Ingo Ciechowski 

Hallo zusammen,

ich habe einen EASA PPL/IR und einUS Commercial Pilot Certificate Airplane Single Engine Land; Instrument Airplane.

Nachdem ich in den letzten Jahren kaum fliegerisch aktiv bin und im Wesentlichen zum Erhalt und der Erneuerung meines EASA PPL/IR fliege, überlege ich aktuell die anstehende Verlängerung des IR auszusetzen und zudem eine längere fliegerische Pause einzulegen.

Meinen PPL hatte ich seinerzeit auf Grundlage der US Lizenz mit zusätzlichen Prüfungen erworben, das IR compentency based.

Hat hier vielleicht jemand fundierte Kenntnisse der EASA Regeln bzgl. Reaktivierung einer länger nicht genutzen Lizenz bzw. der erneuten Anerkennung einer US Lieznez?

Nehmen wir an ich würde 5-10 Jahre pausieren.

Wie aufwändig wäre es etwa nach heutigem Sachstand das EASA PPL und IR nach so langer Zeit zu reaktivieren? Geht das überhaupt?

Könnte ich dann vielleicht nachdem ich die US Lizenz wieder "current" gemacht habe (Training plus BFR/IPC) auf Basis der US Lizenz ein zweites Mal auf deren Basis eine EASA PPL/IR Lizenz erhalten?

Oder ratet Ihr dringend von so etwas ab und dazu unbedingt irgendwie wenigstens die nötigen Checkflüge zu fliegen, weil alles andere nach längerer Pause ins Uferlose auswarten würde?

Ich bin gespannt auf Eure Kommentare.

Schönen Gruß,

Ingo

3. Oktober 2023 00:39 Uhr: Von Patrick Lienhart an Ingo Ciechowski

Würde alle 2 Jahre SEP VFR mit Prof. Check verlängern oder wenn Du auf Flächenflugzeugen 12h pro Jahr (davon 6h als PIC) fliegst mit einem CRI/FI einen Refresherflug + Verlängerung nach Erfahrung machen.

Das IR kannst Du, sofern FAA IR vorhanden, jederzeit mittels Prof. Chk. erneuern.

FCL.625 IR – Validity, revalidation and renewal

Regulation (EU) 2020/2193

(a) Validity

An IR shall be valid for 1 year.

(b) Revalidation

(1) An IR shall be revalidated within the 3 months immediately preceding its expiry date by complying with the revalidation criteria for the relevant aircraft category.

(2) If applicants choose to fulfil the revalidation requirements earlier than prescribed in point (1), the new validity period shall commence from the date of the proficiency check.

(3) Applicants who fail to pass the relevant section of an IR proficiency check before the expiry date of the IR shall exercise the IR privileges only if they have passed the IR proficiency check.

(4) Applicants for the revalidation of an IR shall receive full credits for the proficiency check as required in this Subpart when they complete EBT practical assessment in accordance with Appendix 10 related to the IR at an EBT operator.

(c) Renewal

If an IR has expired, in order to renew their privileges, applicants shall comply with all of the following:

(1) in order to determine whether refresher training is necessary for the applicant to reach the level of proficiency needed to pass the instrument element of the skill test in accordance with Appendix 9, they shall undergo an assessment at either of the following organisations:

(i) at an ATO;

(ii) at an EBT operator that is specifically approved for such refresher training;

(2) if deemed necessary by the organisation providing the assessment in accordance with point (1), they shall complete refresher training at that organisation;

(3) after complying with point (1) and, as applicable, point (2), they shall pass a proficiency check in accordance with Appendix 9 or complete EBT practical assessment in accordance with Appendix 10 in the relevant aircraft category. That EBT practical assessment may be combined with the refresher training specified in point (2);

(4) they shall hold the relevant class or type rating unless specified otherwise in this Annex.

(d) If the IR has not been revalidated or renewed in the preceding 7 years, applicants for the IR shall pass again the IR theoretical knowledge examination and skill test.

(e) Holders of a valid IR on a pilot licence issued by a third country in accordance with Annex 1 to the Chicago Convention shall be exempted from complying with the requirements in points (c)(1), (c)(2) and (d) when renewing the IR privileges contained in licences issued in accordance with this Annex.

(f) The proficiency check specified in point (c)(3) may be combined with a proficiency check performed for the renewal of the relevant class or type rating.

3. Oktober 2023 16:08 Uhr: Von Ingo Ciechowski an Patrick Lienhart

Danke für den Input. Das hört sich nach einer praktikablen Zwischenlösung an. Besser, als mit minimalen Flugstunden -wie bisher- jählich den IR Check zu machen.

Einen VFR Checkflug alle 2 Jahre bekomme ich sicher auch ohne weitere Flugstunden noch eine Weile hin...

Und wenn ich das IR so auf Basis des US IRs wieder reanimieren kann, dann wäre auch das nicht verloren.


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