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Luftrecht und Behörden | Anforderungen an Rettungswesten für Allgemeine Luftfahrt  
14. Juni 2022: Von Boris K. 

Guten Tag Zusammen,

Ich möchte gerne wissen, ob euch etwas über Anforderungen an die Rettungswesten für die Allgemeine Luftfahrt bekannt ist?
Es gibt Anforderungen an die kommerzielle Luftfahrt und an den Boottransport aber leider finde ich nichts konkretes über Anforderungen an die Allgemeine Luftfahrt, was ist zu tun und vorzuweisen bei einem Rampcheck zum Beispiel?

Vielen Dank für eine paar Rückmeldungen oder Erfahrungen von euch!

vielen Dank und stets happy landings,
Boris

14. Juni 2022: Von Malte Höltken an Boris K.

Ich nehme n Teil-NCO ist anwendbar?

NCO.IDE.A.175 Flight over water
Regulation (EU) No 800/2013
(a) The following aeroplanes shall be equipped with a life-jacket for each person on board, or equivalent individual floatation device for each person on board younger than 24 months, that shall be worn or stowed in a position that is readily accessible from the seat or berth of the person for whose use it is provided:
(1) single-engined landplanes when:
(i) flying over water beyond gliding distance from land; or
(ii) taking off or landing at an aerodrome or operating site where, in the opinion of the pilot-in-command, the take-off or approach path is so disposed over water that there would be a likelihood of a ditching;
(2) seaplanes operated over water; and
(3) aeroplanes operated at a distance away from land where an emergency landing is possible greater than that corresponding to 30 minutes at normal cruising speed or 50 NM, whichever is less.
(b) Seaplanes operated over water shall be equipped with:
(1) one anchor;
(2) one sea anchor (drogue), when necessary to assist in manoeuvring; and
(3) equipment for making the sound signals, as prescribed in the International Regulations for Preventing Collisions at Sea, where applicable.
(c) The pilot-in-command of an aeroplane operated at a distance away from land where an emergency landing is possible greater than that corresponding to 30 minutes at normal cruising speed or 50 NM, whichever is the lesser, shall determine the risks to survival of the occupants of the aeroplane in the event of a ditching, based on which he/she shall determine the carriage of:
(1) equipment for making the distress signals;
(2) life-rafts in sufficient numbers to carry all persons on board, stowed so as to facilitate
their ready use in emergency; and
(3) life-saving equipment, to provide the means of sustaining life, as appropriate to the flight
to be undertaken.


AMC1 NCO.IDE.A.175 Flight over water
ED Decision 2014/016/R
ACCESSIBILITY OF LIFE-JACKETS
The life-jacket, if not worn, should be accessible from the seat or berth of the person for whose use it is provided, with a safety belt or a restraint system fastened.
MEANS OF ILLUMINATION FOR LIFE-JACKETS
Each life-jacket or equivalent individual flotation device should be equipped with a means of electric illumination for the purpose of facilitating the location of persons.
RISK ASSESSMENT
(a) When conducting the risk assessment, the pilot-in-command should base his/her decision, as far as is practicable, on the Implementing Rules and AMCs applicable to the operation of the aeroplane.
(b) The pilot-in-command should, for determining the risk, take the following operating environment and conditions into account:
(1) sea state;
(2) sea and air temperatures;
(3) the distance from land suitable for making an emergency landing; and
(4) the availability of search and rescue facilities

GM1 NCO.IDE.A.175 Flight over water
ED Decision 2014/016/R
SEAT CUSHIONS
Seat cushions are not considered to be flotation devices.

15. Juni 2022: Von Boris K. an Malte Höltken
Hallo Malte,
Vielen Dank für den Auszug, sogleich habe ich auch den anderen Text auf die Haltbarkeit der Rettungswesten überprüft und dort nichts gefunden.
Gibt es eine Altersbeschränkung für die Rettungswesten im Flugzeug für private Flüge über Wasser?

Gruss
16. Juni 2022: Von F. S. an Boris K. Bewertung: +1.00 [1]
Da es für NCO Flüge gar keine Anforderungen an die Westen gibt, außer, dass sie Licht und Pfeiffe haben müssen, können das auch die Schwimmflügel Deiner Kinder sein - und die haben gar keine Zeitbegrenzung.
Damit kann man Dich höchstens indirekt wegen fehlerhaftem „Risk Assessment“ drankriegen.

Ob es eine gute Idee ist, mit abgelaufenen Schwimmwesten länger über Wasser zu fliegen, muss jeder selbst entscheiden.

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